یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
عاشورا

استاد حوزه علمیه قم گفت: هنگامی که امام حسین علیه السلام از مکه بیرون آمدند و به سوی کربلا راهی شدند، ده ها نفر خدمت ایشان رسیدند و عرضه داشتند که تشریف نبرید، کربلا و کوفه وضعیتش چنین است و شما را شهید می کنند، ولی امام علیه السلام فرمودند که خداوند برای من مقتلی قرار داده که من باید آنجا بروم و نمی توانم رها کنم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن صافی گلپایگانی در مراسم افتتاحیه همایش «عاشورا و مسأله علم امام» که در بنیاد بین المللی امامت برگزار شد با اشاره به عزاداری سرور و سالار شهیدان، به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: ما هر سال می بینیم که بر شکوه و عظمت مراسمات عزاداری امام حسین علیه السلام افزوده می شود و این حرارتی است که هرگز خاموش نخواهد شد.

شما مراسم اربعین این چند سال اخیر را ملاحظه بفرمایید که هر سال باشکوه تر از سال های گذشته برگزار می شود.

حضرات معصومین علیهم السلام همه اینها را پیش بینی کرده بودند که این حادثه بزرگ و این واقعه تاریخی هرگز فراموش نخواهد شد.

علم امام علیه السلام

همانطور که طلاب و فضلای گرامی واقف هستند بحث علم امام علیه السلام با مسأله عاشورا و قیام سید الشهدا علیه السلام ارتباط دارد.

یکی از شروط لازم و ضروری برای امام علیه السلام و نهاد امامت، مسأله علم و دانش است و این مورد اتفاق فریقین هم هست و در میان آحاد مردم نیز روشن و مبرهن است که رهبر و امام جامعه باید از علم و دانش برخوردار باشد.

امام علیه السلام سکان دار عالم بشریت و بر روی زمین خلیفه الله است و حتماً در مقام رهبری و هدایت جامعه باید برخوردار از علم باشد و یک جاهل و نادان نمی تواند رهبری امت را به عهده بگیرد.

بحث دوم از بحث های کلامی این است که ماهیت علم امام چیست؟ این علمِ امام کیفیتش چگونه است؟

امام علیه السلام مقلد نیست، و از کسی استفتاء نمی کند و نمی پرسد تا بعد بیاید آن را به مردم ارائه بدهد.

گرچه بعضی از آقایان اهل سنت می گویند مانعی ندارد و می تواند سوال کند و از دیگران یاد بگیرد و تقلید کند ولی برای ما موضوعیت ندارد.

بعد از آنکه ما علم و ماهیت علم امام علیه السلام را ثابت کردیم باید سراغ گستردگی و توسعه علم امام برویم که تا چه اندازه این علم توسعه دارد که بحث «علم غیب امام» هم در اینجا مطرح می شود.

مسلماً شبهاتی در این مطالب پیش خواهد آمد که بعضی مغرضانه است و بعضی هم از روی ندانستن و جهالت است.

علم حضرت سیدالشهدا علیه السلام به شهادت خودشان

اینجا بحث علم حضرت سیدالشهداء علیه السلام به مسأله شهادت خودشان مطرح می شود که بحث مهمی است و در تاریخ بحث های زیادی بین علما در این مورد مطرح شده است و کتاب ها نوشته شده است.

در این مسأله متاسفانه شبهات زیادی وارد شده است که حماسه تاریخی کربلا و قیام مقدس امام حسین علیه السلام را زیر سوال برده بودند.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره در کتاب «شهید آگاه» که قبل از انقلاب نوشته اند این بحث را مطرح و مفصلاً به شبهات پاسخ دادند.

البته ایشان در این کتاب که در جواب کتاب شهید جاوید به نگارش درآمد، بحثی غیر از «علم غیب امام» را مطرح کرده اند که لازم است تا خطبا و فضلای گرامی حتماً برای رفع شبهات مردم آنها را مطالعه نمایند.

سرعت عمل در رفع شبهات جامعه

امروز اگر کسی شبهه ای را وارد کند اثراتش خیلی بیشتر از ۵۰ سال قبل است و دلیل آن هم سرعت رسانه هاست که به واسطه اینترنت و فضای مجازی کنترل شبهات بسیار سخت است و لازم است تا طلاب گرامی بسیاری از شبهات را قبل از اینکه در جامعه وارد شود، شناسایی و جواب دهند.

فرهنگ عاشورا عامل استعمارستیزی

استعمارگران وقتی که متوجه شدند عامل استقامت، مقاومت و استعمارستیزی جامعه شیعه، عاشورا و فرهنگ عاشوراست به دنبال تضعیف این فرهنگ و ایجاد شبهات نسبت به نهضت کربلا برآمدند و بسیاری از این شبهات زاییده تفکرات استعمارگران است.

لذا در طول تاریخ از زمان متوکل ها تا به امروز، هر زمانی به یک نحو جنایت کردند و هنوز هم به اعمال خودشان ادامه می دهند تا عاشورا و امام حسین علیه السلام را از مردم بگیرند.

سختی برپایی عزاداری در زمان طاغوت

آیت الله العظمی والد معظم نقل می کردند که در روز عاشورا اصلا کسی جرات نداشت عزاداری کند و اگر در گلپایگان یک حسینه یا تکیه چراغی برای عزاداری سید الشهدا روشن می کرد، مورد آزار و اذیت قرار می گرفت.

برای همین مردم مجبور بودند که در روز عاشورا تحت عناوینی به بیرون از شهر بروند و در آنجا برای امام حسین علیه السلام عزاداری کنند.

تاریخ از این دست ظلم ها در حق خاندان نبوت بسیار دیده است و امروزه نیز به نام های دانشمند و روشنفکر شبهاتی وارد می کنند تا افکار جوانان ما را منحرف نمایند.

وظیفه یک طلبه جوان

امروز وظیفه یک طلبه جوان این است که جواب این شبهات را بداند و با مطالعه و پژوهش به شناسایی و دفع شبهات اقدام نماید.

سیره و روش آیت الله العظمی صافی در برخورد با شبهات

در آن زمان که آیت الله العظمی صافی اقدام به جواب کتاب شهید جاوید کردند عده ای می گفتند که چرا جواب می دهید؟ «الباطل یمت بترک ذکره» اگر یادش نکنید فراموش می شود و آنقدر فضا را بر علیه حادثه عاشورا مسموم کرده بودند که کمتر کسی حاضر می شد جواب بدهد.

و شما امروز باید قدر این نعمت که می توانید آزادانه از حضور بزرگان و فضلای حوزه ها استفاده کنید و صحبت و بحث کنید و از امکاناتی که فراهم آمده استفاده کنید شکرگزار باشید.

در همین قم در خانه یکی از مراجع واعظی که در مورد «علم غیب امام» صحبت می کرد، نگذاشتند که صحبتش را ادامه بدهد؛ چرا که نباید در این مباحث صحبتی داشته باشید.

علم امام حسین علیه السلام به راهی که پیمودند

نوشته اند که هنگامی که امام حسین علیه السلام از مکه بیرون آمدند و به سوی کربلا راهی شدند، ده ها نفر خدمت ایشان رسیدند و عرضه داشتند که تشریف نبرید، کربلا و کوفه وضعیتش چنین است و شما را شهید می کنند، ولی امام علیه السلام فرمودند که خداوند برای من مقتلی قرار داده که من باید آنجا بروم و نمی توانم رها کنم.

من دارم می بینم که گرگ های بیابان کربلا آمده اند و من را تکه تکه می کنند. آمده اند تا گرسنگی خودشان را با ابدان مطهر اهل بیت علیهم السلام و اصحاب سید الشهداء علیه السلام سیر کنند.

و بعد فرمودند هر که می خواهد خون قلبش را بدهد با من بیاید که در زیارت عاشورا هم می خوانیم «الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیهم السلام»؛ اینها خون قلبشان را برای امام حسین علیه السلام دادند.

امام حسین علیه السلام با خواندن این خطبه و خطبه های دیگر که در مسیر و در منازل متعدد بین مکه تا کربلا بیان فرمودند، از شهادت و مرگ صحبت کردند.

متاسفانه اخیراً هم کتاب هایی چاپ شده است و افکار و شبهاتی را مطرح کرده اند که بدون اینکه با بزرگان و علما صحبتی داشته باشند و یا کتاب مرحوم آیت الله والد را مطالعه کنند و جواب را از آنجا برداشت کنند، مجدداً به عاشورا هجمه هایی وارد کرده اند.

علم امام حسین علیه السلام به راهی که پیمودند

پاداش ارادت آیت الله العظمی صافی به امام حسین علیه السلام

آیت الله العظمی صافی قدس سره آنقدر به امام حسین علیه السلام ارادت داشتند که وقتی می خواستند در مورد عاشورا صحبت کنند بسیار اشک می ریختند و می فرمودند مگر می شود چنین جنایاتی را در حق اهل بیت و امام حسین علیهم السلام در کربلا انجام دهند؟

چه سرّی است که قبر مرحوم آیت الله العظمی والد در کربلا و در حدود ۵۰ متری قبر مطهر امام حسین علیه السلام قرار گرفته است و امام حسین علیه السلام اینگونه ایشان را در آغوش گرفتند؟

شاید پاداش همین زحمات و کتاب هایی بود که ایشان برای دفاع از سید الشهداء علیه السلام و حماسه عاشورا بر خود متحمل شدند و سال ها عَلَم دفاع از نهضت کربلا را بر دوش گرفتند.

اینها برای ما درس است. درس اخلاق عملی همین است. کسی که روز و شب به یاد امام زمان ارواحنا فداه باشد.

چند روز قبل مصاحبه ای داشتم و از من پرسیده شد که آیا مرحوم آیت الله والد خدمت امام زمان تشرف داشته اند یا نه؟

گفتم که من از ایشان چنین سوالی نکردم. اما یک چیزی می توانم به شما بگویم. ایشان هیچ وقت از امام زمان جدا نبود و ایشان را در همه حالات زندگی خود می دیدند.

تمام کارهایشان، خدایی و امام زمانی بود. غیر از این نبود و رضایت امام زمان را در همه کارهایشان مد نظر داشتند و خدا هم در دنیا یک چنین پاداش بزرگی به ایشان دادند.

تلاش یک مرجع تقلید برای پاسخگویی به شبهات

در سن حدود ۹۴ سالگی عده ای از علمای یکی از شهرها آمدند خدمت ایشان و حدود ۱۸۰ شبهه از وهابیت را که در آنجا پخش کرده بودند به ایشان دادند.

ایشان خیلی غصه خوردند. ناراحت شدند. گفتند که من به کی بدهم که پاسخ بدهد؟ خودشان نشستند و تمام شبهات را جواب دادند.

معرفی کتابی برای پاسخ به شبهات

نتیجه این تلاش ها کتابی به نام «صراط مستقیم» شد که تحویل جامعه شیعه و طلاب و فضلای گرامی دادند تا چراغ راهی برای دفع شبهات باشد.

کتاب های اعتقادی و کلامی آیت الله العظمی صافی

ایشان بیش از ۳۰ جلد کتاب در مسائل اعتقادی و کلامی دارد. یعنی اعتقاد صحیح را اگر کسی بخواهد داشته باشد، باید کتاب های ایشان را مطالعه کند.

متاسفانه آن طور که باید و شاید نتوانستیم کتاب های ایشان را بشناسانیم.

کتاب منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر

بسیاری از بزرگان در مورد کتاب منتخب الاثر ایشان که مورد نظر آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه قرار گرفته توصیه هایی داشتند و لازم است که جزء کتاب های درسی حوزه بشود.

ایشان حدود ۷۰ سال پیش که بسیاری از امکانات الان مانند کامپیوتر نبود تک و تنها این کتاب گرانسنگ را نوشته اند که برای ما درس و الگو باشد.

توصیه به طلاب جوان

در حوزه علمیه، نباید جوان طلبه وقتش را به بطالت بگذراند و بداند که بهترین سرمایه ای که خداوند متعال به جوانان عطا کرده است، سرمایه جوانی است و باید از این سرمایه به بهترین وجه ممکن استفاده کند.

امیدوارم که ان شاء الله این موسسه که در راه مهم و مقدس امامت شناسی قدم گذاشته توفیقاتش بیشتر شود و حوزویان و علمای بیشتری از این مباحث استفاده کنند.

یکی از برکات حوزه همین موسسه امامت هست که باید قدردان این نعمت باشیم و ان شاء الله بهترین مسائل اعتقادی و کلامی را در اینجا فرا بگیرید.

در پایان یکی از اشعار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره درباره امام حسین علیه السلام را که در کتاب «آفتاب مشرقین» آمده است خدمتتان تقدیم می کنم:

شعر هلال ماه محرم:

هلال ماه محرّم ز نو هویدا شد

بیا که رایت سلطان عشق بر پا شد

گرفته دین خدا رونق از وجود حسین

بیا که آیت فتح و ظفر هویدا شد

درآ به مکتب حرّیت و فداکاری‏ بیا

که دین ز قیام حسین احیا شد

شعار باطل و شرک و فساد شد محکوم‏

بیا که جلوه توحید، عالم آرا شد

اگر که حامی حقّی و یار قرآنی‏

بیا که پرچم دین و جهاد برپا شد

به ملک غیرت و جانبازی و اراده و عزم‏

شهید کرب و بلا قهرمان دنیا شد

به دشت ماریه از همّت بلند حسین‏

کتاب همت و ایمان و صبر معنا شد

حسین عدل و شهامت، حسین آزادی‏

فدای دین خدا در هجوم اعدا شد

بزرگ‏تر سند افتخار انسان‌‏ها

به خون پاک حسین شهید امضا شد

مرام نامه آزادی و حقوق بشر

از آن مجاهد بی‏ نظیر انشا شد

در این جهاد مقدّس، حسین شد پیروز

یزید ننگ بشر گشت و خوار و رسوا شد

یزید کیست؟ هرآن‏‌کس‌‏که ضدآزادی است‏

هر آن که دشمن قرآن و آل طه شد

فدای رهبر لب تشنه‏‌ای که در ره دین‏

غریب و بی‌‏کس و تنها به سوی هیجا شد

دریغ و درد که در کربلا ز ظلم خسان‏

جدا سر از تن پاک عزیز زهرا شد

به زیر سمّ ستوران فتاد جسم حسین

‏ خیام محترم اهل بیت یغما شد

نگشت تابع ظالم که ظلم را کوبید

اگر چه رنج و بلایش فزون ز احصا شد

بنال «لطفی صافی» که روز عاشورا

ز خون پاک شهیدان چو عید اضحی شد

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha